Модернізація механізмів регулювання та стимулювання інноваційної діяльності регіональних туристичних ринків

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2021-05-07
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ОНАХТ
Анотація
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.05 - розвиток продуктивних сил і регіональна економіка. Дисертацію присвячено розробці теоретико-методологічних засад та практичних рекомендацій щодо визначення нових та модернізації існуючих механізмів регулювання та стимулювання інноваційної діяльності на регіональних ринках туристичних послуг на засадах взаємного узгодження галузевих, територіальних, суспільних та національних інтересів. Висвітлено суть, значення, передумови формування та сегментація регіональних ринків туристичних послуг, надано загальну характеристику ринку та класифіковано туристичні послуги, з’ясована роль та особливості гастрономічного туризму в структурі регіональних туристичних ринків. Узагальнено теоретико-наукові засади змісту та значення ринку туристичних послуг, конкретизовано його функціональну приналежність та видовість. Обумовлено позицію формування регіональних туристичних ринків на основі їх територіальних відмінностей. Обґрунтовано сутність походження та запропоновано характеристику інноваційної діяльності, здійснено моніторинг нормативно-правового забезпечення регулювання діяльності РРТП. Конкретизовано суть і значення інновацій та інноваційної діяльності в політиці розвитку господарських соціально-економічних систем регіону. Окреслено чотири основних види інноваційних продуктів за характером та функціональним призначенням: технічні, економічні, організаційні і соціальні. Синхронізовано вектори державного регулювання інноваційної діяльності, де закцентовано створення соціально-економічних організаційних та правових умов для подальшого відтворення розвитку та використання науково-технічного потенціалу країни. Розкрито загальні функції держави в напрямі реалізації інноваційних заходів в економічному та правовому полі. Уніфіковано основні принципи державної інноваційної політики. Обґрунтовано методологічні підходи до оцінки рівня інноваційної привабливості РРТП та їх рейтингування; проведено оцінку залежностей РРТП від інвестиційних чинників, а також здійснено аналіз рівня їх конкурентоспроможності. Побудовано парну лінійну регресію по кожній з областей Західного регіону України. Для оцінки тісноти зв’язку між залежними та незалежними змінними було застосовано коефіцієнти кореляції, детермінації та еластичності. Застосовано методологічний підхід реалізації та оцінки результативності реалізації державної та регіональної політики з подальшим вдосконаленням за кількома групами показників. Розкрито інституційне середовище РРТП в контексті його організаційної структури та напрямів запровадження, структуровано шляхи модернізації та регулювання конкурентоспроможного середовища. Запропоновано механізм стимулювання інноваційної діяльності регіональних туристичних кластерів, який на відміну від існуючих є структурою взаємодії та відносин економічних суб’єктів з приводу впливу на об’єкти, що функціонують у сфері туризму та регіональних туристичних послуг.
The dissertation on competition of a scientific degree of the doctor of economic sciences on a specialty 08.00.05 – development of productive forces and regional economy. The dissertation is devoted to the development of theoretical and methodological principles and practical recommendations for defining new and modernizing existing mechanisms for regulating and stimulating innovation in regional markets of tourist services based on mutual coordination of sectoral, territorial, public and national interests. The essence, significance, preconditions of formation and segmentation of regional markets of tourist services are covered, the general characteristic and classified tourist services are given, the role and features of gastronomic tourism in the structure of regional tourist markets are clarified. Theoretical and scientific bases of the content and significance of the market of tourist services are generalized, its functional affiliation and specificity are specified. The position of formation of regional tourist markets based on their territorial differences depending on affiliation, scale, settlement, cross-border origin, character and way of management, religious and ethnic traditions of the people is caused. It is proved that, as for any product and a tourist product, certain requirements are the key to its consumer affiliation. The requirements of safety, comfort, sufficiency, categorical compliance, and competitiveness should be considered the most significant in terms of the form and content of the tourist product and service. A derivative of a tourist product is a tour, which is aimed at the sale of consumers and is considered as a whole on a specific route for a specific period. The essence of the origin is substantiated and the characteristic of innovative activity is offered, the monitoring of normative-legal maintenance of regulation of activity of regional market of tourist services (RMTS) is carried out, The priority directions of the state regulation of innovative activity are outlined. The essence and significance of innovations and innovative activity in the policy of development of economic socio-economic systems of the region are specified. It is determined that the existing approaches to understanding the essential innovation of the category "innovation" allow us to state that the result is not specific local innovation measures and the implementation of their application in a systematic manner. It should be understood that innovation is the result of long periods of human ideology and activity of scientific research, even though the subject of public research, this category became not so long ago, but only in the XV century. This allowed us to define the role of innovation as an effect and process of innovation activity with consequent consequences, because the activity itself is a systematic process of changing outdated parameters, improving new forms and methods, approaches, and concepts of the most desirable developments. and functional purpose are outlined: technical, economic, organizational, and social. According to the scale and strength of the impact on enterprise efficiency, innovations should be grouped into local and global. The vectors of state regulation of innovation activity are synchronized, where the creation of socio-economic organizational and legal conditions for further reproduction of development and use of the scientific and technical potential of the country is emphasized. The general functions of the state in the direction of the realization of innovative measures in the economic and legal field are revealed. It is summarized that the state regulation of innovation at the RMTS is considered as a set of public authorities to create a favorable environment for tourism development and the formation of appropriate priorities with further evaluation of holistic concepts of their organizational, legal, and scientific financial self-development. The main purpose of state regulation of innovation in the tourism sector and the reproduction of tourist and recreational activities in the region or aimed at satisfying consumer needs is to travel to increase labor demand and increase incomes of all economic entities. Regulation of innovation processes at RMTS is through the use of administrative (direct) and economic (indirect) methods. Methodological approaches to assessing the level of innovative attractiveness of RMTS and their rating are substantiated, the dependences of RMTS on investment factors are assessed, the level of competitiveness of the Western Ukrainian regional market of tourist services is analyzed. A paired linear regression is constructed for each of the regions of the Western region of Ukraine. To eliminate the excessive impact of the size of the impact of tourist services (the so-called effect of scale), the studied absolute indicators were converted into relative (growth rate). Correlation, determination, and elasticity coefficients were used to estimate the relationship between dependent and independent variables. Based on the calculations and taking into account the significance of the correlation coefficient, it can be argued that the high-level correlations between the growth rate of the number of enterprises% (y) and the growth rate of% (x) are typical for the Chernivtsi region. The methodological approach to the implementation and evaluation of the effectiveness of state and regional policy with further improvement of several groups of indicators, monitoring and evaluation of innovation, investment, and social development of the studied areas was conducted based on available official statistics, information of central executive bodies, regional state administrations. The institutional environment of RMTS is revealed in the context of its organizational structure and directions of implementation, the ways of modernization and regulation of the competitive environment on RMTS are structured. The mechanism of stimulation of the innovative activity of regional tourist clusters is offered. Based on the institutional and structural approach, the institutional mechanism of regional tourism markets is outlined, which, contrary to existing beliefs, is a common structure of interaction and relations of economic entities regarding the impact on facilities operating in the field of tourism and regional tourism services. communicate closely with each other creating a multisystem structure with a final economic effect, which can be achieved only based on related institutional changes. The role and importance of the state as a subject of the institutional mechanism of regulation and functioning of regional tourist markets are specified. The institutional structure of RMTS functioning is specified, which reflects the interaction between public authorities, as well as subjective intermediaries providing a range of tourist services (final consumer link) - the introduction of regulations and legal acts, as well as the necessary conditions and circumstances for RMTS development. Therefore, we propose to interpret these consistent mechanisms as institutional factors in the development of tourism services in the region. The functions of the state as the main institution of the RMTS environment have been clarified. Among the regulatory functions should be defined: activity planning, calculation of demand and supply of processes, organization of sales of tourist products, control over the implementation of services, regulation of deviations, incentives, and support. There is full coordination of the interests of the private and public sectors in the process of ensuring the institutional environment.
Опис
Саркісян, Г. О. Модернізація механізмів регулювання та стимулювання інноваційної діяльності регіональних туристичних ринків : автореф. дис. ... д-ра екон. наук : спец. 08.00.05 "Розвиток продуктивних сил і регіональна економіка" : захищена 07.05.21 / Саркісян Ганна Овсепівна ; наук. консультант В. В. Лагодієнко ; Одес. нац. акад. харч. технологій, [Сум. нац. аграр. ун-т]. — Одеса : ОНАХТ, 2021. — 40 с.
Ключові слова
регіональні туристичні ринки, стимулювання інноваційної діяльності, механізми регулювання, конкурентоспроможность
Бібліографічний опис